Dvoje naših učenika, Marko Grbeša (4.d) i Marta Kondža (3.c), u pratnji projektne koordinatorice profesorice Jasminke Petric, dobili su priliku na ovoj konferenciji, održanoj od 16. do 19. listopada u Solaris Beach Resortu u Šibeniku, predstaviti svoju školu, a prvenstveno aktivnosti odrađene u sklopu projekta Poduzetničko učenje.
Jedan od pripremnih zadataka bio je izraditi plakat koji će predstaviti projektne aktivnosti tijekom dvogodišnjeg pilot-ciklusa, kao i druge školske projekte, natjecanja, inicijative, a za to smo zadužili profesoricu likovne umjetnosti Anitu Marić-Bilić i njezine učenice s izborne nastave Anđelu Anić i Luciju Mikulić (3.c). Budući da smo zbog predviđenog prostora i velikog broja sudionika (otprilike stotinu osnovnih i srednjih škola i fakulteta iz osam zemalja, s preko 400 pojedinaca!) bili ograničeni veličinom plakata, a imali smo materijala za nekoliko takvih, već na prvom koraku pokazali smo poduzetnički duh i snalažljivost napravivši tri plakata koji se mogu listati kao knjiga. Tako smo ga i nazvali – book poster, a zauzimao je taman koliko treba prostora. O tome da smo postigli cilj – veliki interes, valjda ne treba puno govoriti, izdvojit ćemo samo zapažanje jednog profesora likovnjaka koji ga je nazvao umjetničkim djelom. Također, jedina smo škola koja je imala i vidljivu video-prezentaciju: mnoge škole su za stolovima imale laptope s prezentacijama, ali mi smo ponijeli i projektor pa smo lijepo zauzeli jedan zid i cijeli dan vrtjeli filmove koje su tijekom pilot-faze izradili naši učenici (Globalno zatopljenje, Moje mjesto pod suncem – svih pet, Dani kruha, Zatvori vodu, Prezentacija projekta Poduzetničko učenje, Hrvatska srednjovjekovna književnost). Naše gimnazijske šalice s logom statue fra Grge Martića bile su toliki hit da smo morali donositi teške odluke kome ćemo ih pokloniti, a knjižica s pjesmama posuških pjesnika (iz našeg CD-a), zahvaljujući crtežu prošlogodišnje maturantice Katarine Barišić, izazvala je zanimanje o fra Grgi Martiću pa smo s ponosom govorili o tom velikom svećeniku, diplomati, prosvjetnom radniku i pjesniku čije ime nosi naša škola. Ponijeli smo i nekoliko turističkih brošura o Zapadnohercegovačkoj županiji koje su također „planule“ pa, tko zna, možda našom zaslugom ekskurzije okrenu i ovuda. Ne da smo bili zapaženi, učeničkim žargonom rečeno – ubili smo J
Ovo je bila i prilika za upoznati predstavnike drugih škola pa je tako načelno dogovorena suradnja s nekoliko njih, od razmjene učenika do zajedničkih projekata. Sama ta ideja veseli, a tek bezbroj mogućnosti koje nudi. Godine koje slijede u našoj školi bit će više nego zanimljive…
Konferenciju je doslovno obogatio svojom pojavom i neposrednošću moderator Frano Ridjan, poznati radijski i televizijski voditelj (Dobro jutro, Hrvatska), a program je kroz četiri dana bio tematski organiziran: prvi dan – Join – ponudio je registraciju, stidljivo upoznavanje ostalih sudionika i pripremu za predstojeće aktivnosti.
Drugi dan – Share and Learn – sastojao se od nekoliko etapa: Assembling of Market Space (postavljanje postera i ostalih materijala, a već prilikom postavljanja imali smo bezbroj upita), Celebration of Joint Achievements (dovoljno je nabrojati neke od govornika: Michel Catinat ispred Europske komisije, Kristien Van den Eynde ispred Europske fondacije za obuku, Želimir Kramarić ispred Hrvatske gospodarske komore…), Entrepreneurial Learning Coming Your Way (službeno otvaranje sajma i predstavljanje škola, a i ovdje su govornici bili reprezentativni: Efka Heder ispred SEECEL-a, šibenski gradonačelnik Željko Burić, župan Goran Pauk i drugi), te predstavljanje eksterne evaluacije i SEECEL-ovih dostignuća za koja je organizacija dobila posebnu nagradu Europske komisije i prepoznata kao jedna od pet najboljih svjetskih organizacija na području cjeloživotnog učenja.
Treći dan – Discover – ponudio je također nekoliko događaja, radionice i govore vrsnih europskih ekonomskih i obrazovnih stručnjaka: od predstavljanja europskih obrazovnih okvira i iskustava u europskim školskim sustavima (npr. prezentacija gospodina Jari Matti Riiheläinena i usporedba školskih sustava u zemljama članicama SEECEL-ova projekta sa školskim sustavima u skandinavskim i razvijenim europskim zemljama), preko iskustava odabranih institucija (ravnateljica Osnovne škole Ruđera Boškovića Grude Lucija Mikulić, inače naše mentorske škole, predstavila je njihova iskustva uspješnih i prepoznatljivih ishoda u poduzetničkom podučavanju), do iskustava uspješnih malih i srednjih poduzeća diljem Europe (uključujući i govor poslovnjaka iz SAD-a, gospodina Joshue R. Engela).
Četvrti dan – Future – doslovno je bio šlag na kraju: dodjeljivane su nagrade školama i fakultetima pa je tako i GIMNAZIJA FRA GRGE MARTIĆA nagrađena za aktivnosti provedene u dvogodišnjem pilot-ciklusu i proglašena PODUZETNOM ŠKOLOM! Ova nagrada može značiti samo jedno – daljnje dokazivanje, ne samo kroz ovaj projekt nego i mnoge druge. Osim ceremonije nagrađivanja, četvrti dan poslužio je i za iznošenje planova za budućnost pa se tako možemo nadati nastavku suradnje i s već uključenim školama i sa školama iz drugih dijelova Europe, pogotovo zato što SEECEL (South East European Centre for Entrepreneurial Learning – Centar za poduzetničko učenje u zemljama jugoistočne Europe) doživljava transformaciju u ECEL (European Centre for Entrepreneurial Learning – Europski centar za poduzetničko učenje).
Sve u svemu, kroz ovaj projekt smo se osnažili, razvili samopouzdanje (iako stalno ističemo kako smo i ranije vrlo uspješno sudjelovali u mnogobrojnim projektima), ostvarili izuzetno važne kontakte, razmijenili s drugim školama vrijedne ideje i dogovorili suradnju, ali najvažnije postignuće jest svijest kako se naprosto moramo uključiti u nove trendove u sustavu obrazovanja, bez obzira na državne ili županijske obrazovne politike. Promjene se događaju sada i događaju se brzo. Škole više gotovo nigdje nisu zatvoreni sustavi koji nude zastarjelo prenošenje teorijskog znanja jer takvo znanje nije konkurentno, u modernoj školi nastavnici nisu puki govornici, a učenici vreće u koje ćemo nastojati utrpati što više informacija. U modernoj školi nastavnici su pokretači ideja, promotori najrazličitijih vannastavnih aktivnosti, u stanju su prenositi praktična znanja i povezivati ih sa svojim predmetom, moraju ulagati u vlastito znanje i sustavno ga proširivati. Učenici će nam biti zahvalni jer oni su, u konačnici, naš uspješan proizvod. Ili neuspješan, ovisno o tome tko je voljan uskočiti u ovaj brzi vlak!
Ovim projektom dokazali smo kako raspolažemo najboljim mogućim materijalom za oblikovanje, a to su naša djeca. Svaku od planiranih aktivnosti odradili smo lako, upravo zahvaljujući učenicima koji su željni novog pristupa nastavi, osjećaja kako im je profesor u isto vrijeme i prijatelj i učitelj, bez uobičajenih barijera. Još je važnije, a čega profesori često nisu svjesni, učenici se žele dokazivati – ne samo izvrsnim ocjenama jer ocjene često nisu mjerilo njihovih sposobnosti, nego tako što će pokazati što konkretno mogu napraviti – kao organizatori, moderatori, dio tima. Zato je ova nagrada njihova, sve što smo napravili, bez njih i njihova entuzijazma bilo bi nemoguće. Učenici GFGM-a, sadašnji i bivši, hvala vam na svemu i čestitke na izvrsnosti!