U četvrtak, 28. travnja 2016. godine održano je županijsko natjecanje CIVITAS-a Projekt građanin u Osnovnoj školi Ruđera Boškovića u Grudama. Projekt je praktični dio programa CIVITAS, obrazovnog centra za demokraciju i ljudska prava. Učenici srednjih i osnovnih škola prezentiraju svoje projekte čija je tematika vezana uz određeni problem lokalne zajednice, osmišljavaju i predlažu plan aktivnosti za rješavanje problema te navode razinu vlasti nadležnu za taj problem. Nakon prezentacija tročlano povjerenstvo odabire najbolji projekt na razini osnovnih i srednjih škola.
Našu školu su s projektom “Aktivno u demokraciju – ravnopravno u EU!” predstavljali učenici Anamarija Begić, 4.c, Dario Mihalj, 3.a, Kristijan Penava, 3.a, Ivana Šušnjar, 3.a, Dario Dumančić, 3.d, Marko Grbeša, 3.d, Mirna Bakula, 3.d, Katarina Landeka, 2.b, Ivana Begić, 2.b i Matea Galić, 2.b. Radom i pripremom projekta koordinirala je prof. Sanja Crnogorac Sitarski.
Problematika koju su posuški CIVITASovci predstavili iznimno je aktualna jer, kako i sami zaključuju, Nastavni plan i program za gimnazije koje imaju nastavu na hrvatskom jeziku nedorađen je u smislu pružanja kvalitetnijeg obrazovanja vezanog uz političku pismenost učenika. Odradili su anketu u našoj gimnaziji koja je potvrdila kako postoji potreba za uvođenjem predmeta Građansko obrazovanje, jer je znanje učenika o političkoj kulturi, pravima pojedinaca i obrazovnom sustavu na niskoj razini, što im, kao aktivnim građanima lokalne zajednice, može samo štetiti.
Ovim projektom CIVITASovci traže uvođenje građanskog obrazovanja kao predmeta u srednje škole po uzoru na neke od najrazvijenijih europskih država.
Proučavajući NPP za gimnazije u BiH koje rade na hrvatskom jeziku, donesen 2014. godine, vidljivo je kako je za 4. razred gimnazije predviđen predmet pod nazivom Politika i građansko društvo, gospodarstvo, u kojem bi u 32 nastavna sata trebalo obraditi sve relevantne teme vezane zu politiku, građansko društvo i gospodarstvo. U praksi je to nemoguće i za predmetnog nastavnika i za učenike, što dovodi do neupućenosti učenika u ovu tematiku.
CIVITAS BiH uveo je u škole koje imaju nastavu na bosanskom jeziku predmet Demokratija i ljudska prava u 3. razredu, a oni koji imaju nastavu na srpskom jeziku u 4. razredu (s predviđenih 70, odnosno 64 sata). U Republici Hrvatskoj Građanski odgoj i obrazovanje uveden je kao eksperimentalni modul u 12 osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2012./2013. te 2013./2014. U srednjim školama postoji kao obvezni predmet u 1. i 2. razredu s 35 nastavnih sati godišnje, a u 3. i 4. razredu postoji kao modularana i izborna nastava.
Naši predstavnici CIVITAS-a su razradili odličan plan aktivnosti, koji uključuje komunikaciju s resornim ministarstvom, organizaciju javne tribine na temu građanskog obrazovanja, gostovanje u medijima i osvještavanje i upoznavanje šireg kruga društva s ovom problematikom.
Prezentaciju svog projekta završavaju riječima: „ Uvjereni smo da je ovo generacija mladih, perspektivnih učenika s čvrstim temeljima znanja, no živimo u svijetu u kojem je potrebno građanska i demokratska znanja i kompetencije podignuti na višu razinu te učiniti naše mlade u tom smislu ravnopravnima s europskim građanima te se zalažemo za uvođenje građanskog odgoja u naš NPP“.
Iako su naši predstavnici pokazali zrelost u prepoznavanju ovog aktualnog problema u sustavu obrazovanja, na žalost, nisu prepoznati od strane ocjenjivačkog povjerenstva te je pobjedu odnijela Gimnazija Sestara milosrdnica Ljubuški. Ljubuškoj gimnaziji upućujemo iskrene čestitke te im želimo puno uspjeha u realizaciji svog projekta.
Našim predstavnicima čestitamo na uloženom trudu, entuzijazmu, te volji i želji za uspjehom – samo tako nastavite, podržavamo vas!